• Latest News

    15 Mayıs 2017 Pazartesi

    TÖRE NEDİR? TÜRK TÖRESİ DENİNCE AKLA NE GELMELİDİR?



    TÖRE:

    Töre sözcüğü Eski Türkçede türetilmek, yaratılmak ve düzenlenmek anlamlarına gelen törü- fiilinden gelir.[2] Türkçedeki en eski yazılı örneğine 735 yılında törü şeklinde ("kanun, örf, düzen" anlamında) rastlanır.

    TÖRE KELİMESİ İÇİN ATAM OĞUZ KİTABINDAN ALINTILAR:

    “Güneş doğudan sökerken, o gün bir başka doğuyordu. Yarınlar için bir aydınlık sökün ediyordu. Ümitliydi. Yarın büyük bir devletin istikametini değiştirecek, Töre’yi ve Tengri’yi tanıyacak bir ulusun var oluşuna gebeydi.”


    “Bağatur (Atam Oğuz) kararlıydı. Bu yozlaşmış, eskimiş, töresini unutmuş belki de yakında Çinlilerin etkisi altına girecek milletini uyarmalı ve nicedir sorguladığı inanışları, en saf en temiz halleriyle obalarına, budununa, iline hâkim kılmalıydı. Bunun içinde en doğru yöntem başta kendisine bağlı bulunan obalarda hâkimiyetini pekiştirmekti.”

    “İhtiyar bir şey diyecek olur lakin korkmaktadır. Çünkü Tigin’in söylediği kanundur, töredir.”

    “İşte benim de demem odur ki, birden fazla İlah olamaz. “Bir Tengri!” olmalı, bir İl de birden fazla Han olamayacağı gibi. Yoksa budunda töre kalmaz. Acunda nizam.”

    “Kargılar, kılıçlar kınından çekiliyor ve canlar alan ıslık sesleri semayı dolduruyordu. Ne zaman bir el kalksa yüzlerce ıslık sesi o elin işaret ettiği yeri dağıtıyordu. Gün biterken Bağatur’un safları artıyor, Tuman Han gittikçe zayıf düşüyordu. Bağatur kazanmaya başlamıştı. Ve bir ses, Tuman Han öldü diyordu. O gün bir ıslık her şeyi tersine çevirmişti. Düzen yeniden kuruluyordu. Bağatur töreyi koyacak ve koruyacaktı. Töre kesin ve keskindi.”

    Senin ilini ve Töreni Kim Bozabilir!
    “Ey Türk Beğleri, Ey Türk Milleti, Oğullarım beni eyi işitin!

    Gök Tengri bana güç verdi, kuvvet verdi ve ben ölgün milletimi dirilttim. Dirliği bozulmuş bu millete dirlik getirdim. Açları doyurdum, çıplakları giydirdim. Azalan milletimi çok ettim. Nice savaşlar gördüm, nice canlar aldım, dört yandaki düşmanları barışa mecbur ettim. Artık milletimi kaygısızca yaşayacak hale getirdim.

    Artık yurdum oğullarıma emanet. Bozoklar yurdumda otursun hâkimiyeti diri tutsun. Üçoklar sarsılmaz güç ve kuvvetleriyle Gök Tengri’nin eşsiz töresini korusun, kollasın, acuna duyursun. Ben Gök Tengri’ye borcumu ödedim. Artık köşeme çekilme zamanım geldi. Bu benim son şölenim. Yerime bundan gayrı Gün Han geçecek. Acun durdukça Gök Tengri’nin adı ve buyruğu Türk burçlarında yükselerek, cihana barış getirecek. Ey Türk Milleti İşit! Üstte Gök Basmasa Altta Yer Delinmese Senin ilini ve Töreni Kim Bozabilir?”


    "ATAM OĞUZ" Kitabından Alıntıdır. 
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments
    Item Reviewed: TÖRE NEDİR? TÜRK TÖRESİ DENİNCE AKLA NE GELMELİDİR? Rating: 5 Reviewed By: Unknown

    Find Us On Facebook

    Scroll to Top